De afgelopen jaren zien we diverse features gelanceerd worden in Google Ads. Nieuwe features komen en andere verdwijnen, soms zien we verbeteringen in bestaande features. Recent zien we in het Google Display Netwerk een verandering in doelgroep targeting. Custom intent audiences en custom affinity audiences zijn nu gecombineerd in Custom audiences/ Aangepaste doelgroepen.
In plaats van te moeten kiezen uit een standaard lijst van mogelijkheden in Google, is het nu mogelijk om helemaal onze eigen aangepaste doelgroepen samen te stellen. Dit kan op basis van interesses of historisch zoekgedrag. In dit blog neem ik je mee in de verschillende opties binnen Aangepaste doelgroepen.

1. Mensen interesses of koopintenties of bepaalde termen zoeken

De eerste optie is targeting op basis van interesses die mensen hebben of gedrag dat ze vertonen.
Google Ads geeft de volgende beschrijving: “Voer interesses in die uw ideale klant vertegenwoordigen. Doe dit met behulp van zoekwoorden of woordgroepen. Uw advertenties bereiken dan mensen die, op basis van hun gedrag en activiteiten, waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw producten of deze willen kopen. Denk aan apps die ze gebruiken of het type content dat ze online zoeken.”

Custom audiences

De eerste optie houdt in dat je gebruikers target zoals eerder genoemd: gebaseerd op interesses of koopintenties. De tweede optie is ook heel interessant: gebruikers die op Google bepaalde zoektermen hebben gebruikt. Eigenlijk houdt dit in dat je search retargeting toepast. Dit werkt wel alleen op de volgende Google owned properties: Gmail, YouTube en Google Discover. Helaas hoort het Google Display Netwerk daar dus nog niet bij. Je bereik zal dus zeker kleiner zijn. Maar het is wel heel relevant om mensen te kunnen retargeten gebaseerd op wat ze op Google hebben gezocht. En vervolgens via advertenties in Gmail, via YouTube video’s en wanneer ze gebruikmaken van Google Discovery nogmaals te bereiken!

2. Mensen die browsen op websites

Onder het onderdeel zoektermen zijn er nog andere opties om de doelgroep uit te breiden. Je kunt de doelgroep verder uitbreiden met een doelgroep bestaande uit gebruikers die bepaalde websites browsen. Hoe dit werkt? Je voert URL’s in die de potentiële klant mogelijk bezoekt. De advertenties bereiken dan mensen die browsen op websites vergelijkbaar met URL’s die je hebt ingevoerd. Voor de duidelijkheid, je adverteert niet met een ad op deze websites, maar je maakt gebruik van het surfgedrag van de potentiële doelgroep.

Welke websites kies je dan? Blijf weg van breed georiënteerde websites, maar kies URL’s die zo specifiek mogelijk zijn.

3. Mensen die bepaalde apps gebruiken

Deze targeting optie lijkt erg op de voorgaande optie, maar in plaats van websites gaat het hier om apps. Welke apps gebruikt jouw potentiële klant? Voeg de namen van deze apps toe. Google zal advertenties tonen aan gebruikers van deze apps.

Hoe zet je een Aangepaste doelgroep op in Google Ads?

Wellicht heb je het idee dat Aangepaste doelgroepen via de Audience manager kan worden gemaakt, maar dat is niet zo. Om Custom audiences samen te stellen maak je een nieuwe Display of Video campagne of je opent een bestaande advertentiegroep en voegt doelgroepen toe.

Kortom Custom audiences biedt op het moment zoveel verschillende interessante mogelijkheden dat het zonde is om deze niet zoveel mogelijk te testen om te zien wat ze voor jouw bedrijf of klant kunnen betekenen. Wil je meer weten over Aangepaste doelgroepen, neem dan eens contact op met onze SEA specialist.