Tijdens Google Marketing Live afgelopen 10 juli werden meerdere grote veranderingen in AdWords aangekondigd. In dit blog praten we je bij over onze favoriete zes nieuwe ontwikkelingen in Google AdWords.

1. Google Ads

Google Ads gaat het welbekende product AdWords vervangen. De naam Google Ads beschrijft beter het brede aanbod van advertentiemogelijkheden in Google. Niet alleen adverteren in het Search netwerk valt onder Google Ads, maar daaronder vallen ook Display adverteren, Video en In-App adverteren.

Google Ads logo

2. Google Marketing

Organisaties met grote budgetten krijgen de mogelijkheid om met het Google Marketing Platform aan de slag te gaan. Het doel van de productindeling van het Google Marketing Platform is om meer geïntegreerd te werken en tijd over te houden voor andere zaken. De geautomatiseerde campagnes moeten dit werkelijkheid gaan maken. Wat de uitwerking van deze nieuwe producten gaat zijn, zullen we de komende maanden ontdekken.

3. You Tube

De belangrijkste toevoeging binnen YouTube is een nieuwe slimme biedstrategie: Maximize Lift. Met Maximize Lift kun je als adverteerder advertenties laten zien aan gebruikers die in hoge mate van waarschijnlijkheid een merk in overweging nemen.

Maximize Lift komt beschikbaar richting het einde van dit jaar. Met deze strategie is het eindelijk in YouTube ook mogelijk om te optimaliseren voor conversies.

4. Responsive Search Ads

Eén van de grootste veranderingen in AdWords zijn de nieuwe Responsive Search Ads. Adverteerders kunnen met de nieuwe Responsive Search Ads tot wel 15 titels en 4 omschrijvingen invoeren! In de omschrijving kun je 90 karakters kwijt in plaats van 80. Het machine learningsysteem in AdWords maakt daar vervolgens advertenties van met 3 verschillende titels en 2 verschillende beschrijvingen.

Het algoritme zorgt ervoor dat de zoekopdracht zo goed mogelijk wordt gematcht met de meest aansluitende advertentie. De kans op conversie wordt hiermee flink vergroot. Lees meer over deze nieuwe feature: Responsive Search Ads.

Responsive Search Ads worden in de komende maanden uitgerold voor alle Engelstalige adverteerders. Aan het einde van 2018 voor overige talen.

Responsive Search Ads
Bron: Search Engine Land

5. Cross device tracking

Het is al jarenlang een vraag die veel marketeers bezighoudt: hoe kunnen we onze doelgroep volgen als ze wisselen tussen apparaten? Tot nu toe was dit nog niet mogelijk. Met ‘Cross Device Reporting’ en remarketing kun je gebruikers die hiervoor toestemming hebben gegeven, volgen op een geanonimiseerde manier. Je kunt de customer journey hiermee beter in kaart brengen, waardoor je betere marketingbeslissingen kunt nemen.

Met Cross Device Reports kun je ervoor zorgen dat de segmentaties beter worden en dat de waarde van klanten op de juiste manier wordt toegeschreven.

6. Smart Shopping Campaigns

Het Smart Shopping Campagne type zorgt ervoor dat je over het gehele Google netwerk kunt sturen op basis van de waarde van je conversiedoel, zoals ROAS of omzet. Er worden nog twee nieuwe doelen toegevoegd aan de doel gestuurde campagnes, namelijk: nieuwe klanten en offline winkelbezoeken.

Shopify
Google is de samenwerking aan gegaan met externe e-commerce platforms, zoals Shopify. Je kunt vanaf nu Smart Shopping campagnes opzetten vanuit Shopify. De koppeling met externe platforms wordt mogelijk nog uitgebreid.

Geautomatiseerde feeds Google Shopping
Later dit jaar wordt ook de ‘Automated Feeds for shopping ads’ optie gelanceerd. Deze nieuwe optie maakt het makkelijker en sneller voor retailers om een productfeed samen te stellen. Met deze methode crawlt Google je website, verzamelt relevante productinformatie en maakt automatisch een productfeed van je producten. Wij kunnen niet wachten!

 

Wil je op de hoogte blijven van andere grote veranderingen in AdWords? Volg ons dan op Facebook of bezoek regelmatig ons blog :-). Of lees onze andere blogs over Google AdWords.