Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent of hoe groot je advertentiebudget is. Er zijn altijd een aantal algemene regels voor het managen van campagnes in het Google Ads Netwerk. Ik heb ruime ervaring met het opzetten en managen van succesvolle campagnes in het Google Display Netwerk. Vaak zie ik bij nieuwe klanten (en accounts die ik heb overgenomen) dezelfde fouten.

1. Combineren van Display en Zoeknetwerk
2. Remarketing doelgroep in Display campagne
3. Geen uitsluitingen gebruiken
4. Plaatsingen niet controleren
5. Geen nieuwe targeting opties testen
6. Geen nieuwe kolommen toevoegen in statistieken

1. Combineren van Display en Zoeknetwerk

Eén van de grootste fouten die wordt gemaakt bij het opzetten van nieuwe campagnes is dat een campagne zowel op het Zoeknetwerk als het Google Display Netwerk wordt getoond. Google Ads vinkt beide netwerken aan bij het opzetten van een nieuwe campagne. Dit gebeurt om een zo groot mogelijk bereik te creëren.

Campagne Zoek en Display Netwerk

Voor kleine bedrijven die geen tijd hebben om campagnes te managen en optimaliseren misschien een (goede) oplossing. Maar als je kijkt naar de intentie van gebruikers van beide Netwerken zit er echter een groot verschil tussen beide Netwerken. Mensen die gebruikmaken van Google.nl en een zoekopdracht invullen weten al heel goed wat ze zoeken. In tegenstelling tot iemand die gewoon aan het surfen is en een willekeurige advertentie voorbij ziet komen. De koopintentie is er in het laatste geval niet (nog niet).
Het mag duidelijk zijn dat een campagne op het Zoeknetwerk hogere CTR’s en conversiepercentages scoort dan een campagne op het Display netwerk. Dit is ook een reden om beide netwerken los te koppelen aan een nieuwe campagne.

2. Remarketing doelgroep in Display campagne

Het mag duidelijk zijn dat de boodschap die je aan eerdere bezoekers van jouw website laat zien, een andere is dan die je laat zien aan gebruikers die jouw bedrijf nog niet kennen.
Een Remarketing boodschap mag iets commerciëler en meer actiegericht zijn dan een boodschap gericht op een – als het ware – koude doelgroep. Segmenteer je verschillende doelgroepen dan ook voor de diverse Display campagnes die je inzet.
Implementeer zoveel mogelijk Remarketing doelgroepen als uitsluiting in de reguliere Display campagnes. Verder kun je ervoor zorgen dat je de Remarketing doelgroepen verdeeld per advertentiegroep o.b.v. gebruikersacties zoals pagina bezoeken of video views.

3. Geen uitsluitingen gebruiken

Bij het opzetten van een campagne in het Google Display Netwerk kun je gebruikmaken van Inhoudsuitsluitingen. Dit zijn content categorieën die adverteerders helpen om de Display advertenties aan doelgroepen te tonen die het beste aansluiten. Dit doe je dus door bepaalde content categorieën uit te sluiten.

Adverteerders kunnen advertenties uitsluiten bij YouTube video’s of specifieke Gevoelige content. Je bespaart er veel kosten mee, en je besteedt op deze manier nog beter je advertentiebudget.

Inhoudsuitsluitingen

4. Plaatsingen in Google Display Netwerk niet controleren

Review regelmatig de plaatsingen van de Display advertenties. Dit kun je makkelijk controleren bij Plaatsingen. Staan er websites tussen waar je liever niet verschijnt? Sluit deze dan uit van weergave.

5. Geen nieuwe targeting opties testen

Custom intent doelgroepen is een favoriete targeting optie voor Display awareness campagnes en Videocampagnes. Je kunt zelf doelgroepen samenstellen of de doelgroepen vanuit Google Ads testen als je zelf geen goede suggesties kunt bedenken. Neem geen genoegen met doelgroepen die prima werken, blijf nieuwe doelgroepen toevoegen om te testen of er nog betere resultaten mogelijk zijn.

Custom Intent

6. Geen nieuwe kolommen toevoegen in statistieken

We noemden in het begin van dit blog al de verschillen in gebruikersintentie tussen het Zoek -en Google Display Netwerk. De prestaties van beide netwerken moeten ook op een andere manier worden beoordeeld. Veel branches zullen niet directe conversies terugzien van de Display campagnes. Maar als gebruikers een keer je Display ads zien maar nog niet converteren, betekent niet dat Display niet werkt.
Extra kolommen die je kunt toevoegen aan het Google Ads overzicht zijn View-through conversies en Cross Device conversies. View-through conversies ontstaan wanneer een gebruiker een Display ad heeft gezien, er is geen interactie, converteren gebeurt later in het traject. Bij Cross Device conversies wordt een advertentie gezien via het ene apparaat maar converteren gebeurt via een ander apparaat.
Door naar de juiste statistieken te kijken, kun je het effect van jouw Display campagnes veel beter beoordelen.

Maak deze fouten in het Google Display Netwerk niet

Ik ben me ervan bewust dat geen enkel advertentieaccount hetzelfde is. Kijk met welke fouten je eventueel te maken hebt en pas je campagnes aan indien nodig. Laat je klanten zien dat Display zin heeft. En haal het optimale uit jouw campagnes.

Heel veel succes met het opzetten van de Display campagnes binnen Google Ads. Neem contact op met onze AdWords specialist bij vragen over Display campagnes. We helpen je graag!