Sinds januari dit jaar is het niet meer mogelijk om “oude” tekstadvertenties aan te maken en te bewerken. Daarvoor in de plaats zijn er dus nu Expanded Tekst Ads. Wij testen al een tijdje met de nieuwe standaard tekstadvertenties. Vraag je je af hoe je met deze veranderingen omgaat? In dit blog 5 tips voor het maken van uitgebreide tekst ads, oftewel Expanded Tekst Ads. 

Nog niet bekend met ETA’s? Check dan even de video over Expanded Tekst Ads van Google:

 

1. Gebruik zoveel mogelijk ruimte & schrijf een pakkende kop

De grootste verandering ten opzichte van de oude tekstadvertenties is het aantal tekens dat je mag gebruiken. De uitgebreide tekstads zijn 50% groter dan de oude advertenties. De kop van je advertentie, is het belangrijkste onderdeel. Een pakkende headline heeft namelijk, zo ervaren wij, direct impact op de Click Through Rate (CTR) van de advertentie.

Hoe schrijf je dan een pakkende headline? Zorg dat je de kop, met name headline 1, zo goed mogelijk laat aansluiten op de zoekintentie, door hier het zoekwoord in te verwerken waarop je adverteert. Het toevoegen van cijfers zorgt er voor dat je advertentie opvalt. Als je geen prijzen kan noemen, denk dan bijvoorbeeld aan de levertijd, zoals: ‘Bezorgd binnen 2 werkdagen.’

De description line biedt nu ruimte voor 80 tekens, onze tip is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de ruimte van de beschrijvende tekst. Maar zorg wel dat de tekst prettig leesbaar is! Besteed je het maken van pakkende advertenties liever uit? Bel ons dan vooral!

2. Schrijf nieuwe advertentie teksten

Voor de ETA’s kun je het beste nieuwe teksten schrijven, in plaats van de teksten uit de oude advertenties over te nemen. Er is namelijk meer ruimte beschikbaar, dus je kunt meer relevante informatie over jouw bedrijf of product kwijt. Benut deze kans.

3. Gebruik de paden

De display URL is de URL zoals hij weergegeven wordt onder de advertentie. Met de komst van de ETA’s is het mogelijk twee paden toe te voegen achter de URL. Je geeft de zoeker hiermee een idee van de inhoud van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.

4. Testen en optimaliseren

Advertentieteksten kunnen altijd geoptimaliseerd worden. Om te bepalen hoe je de teksten moet analyseren is het aan te raden een A/B/C test te doen. Voor het opzetten van een valide A/B/C test is onze aanpak om drie advertenties per advertentiegroep toe te voegen. Wanneer er genoeg data is verzameld kun je conclusies trekken op basis van CTR en conversiepercentage. Pauzeer de advertentie die het minder goed heeft gedaan in termen van conversie en CTR en optimaliseer de advertenties die wel goed converteren.

5. Voeg relevante extensies toe

Met de advertentie-extensies geeft Google je ruimte om extra informatie over jouw bedrijf, product of dienst kwijt te kunnen. Door het toevoegen van extensies krijgen advertenties een grotere prominentie in de zoekresultaten. Daarmee verbeter je de zichtbaarheid van je advertentie. Vul zoveel mogelijk extensies in, en probeer per advertentiegroep of campagne specifieke extensies toe te voegen zodat de relevantie nog hoger wordt.

Wil je het schrijven van advertenties en het beheren en optimaliseren van Google AdWords uitbesteden? Neem dan contact met onze AdWords expert!