Dit blog verscheen eerder op Frankwatching. Wij plaatsen nu een ge-update versie van dit blog. Tijdens het jaarlijks Google Marketing Next Event kondigde Google vorig jaar een aantal mooie nieuwe AdWords features aan. Met deze nieuwe features kun je nog beter optimaliseren zodat je de juiste doelgroep voor jouw aanbod bereikt.

1. Demografische optimalisatie op basis van gezinsinkomen

Demografische optimalisatie voor leeftijd en geslacht kenden we al. Nieuw is AdWords feature om te optimaliseren op gezinsinkomen. Je kunt biedingen nu bijvoorbeeld verhogen voor gebruikers met lage of juist hoge inkomens. Ideaal dus voor organisaties die zich zo duidelijk richten op doelgroepen met een bepaald gezinsinkomen. Denk aan adverteerders van sociale huurwoningen of bijvoorbeeld supermarktketens die zich richten op de lagere inkomensklassen.

Ben je juist adverteerder van kostbare producten of diensten? Dan is deze functie natuurlijk net zo toepasselijk. Aanbieders van sieraden en horloges uit het topsegment of verhuurders van luxe vakantie villa’s kunnen deze functie goed gebruiken. Door advertenties automatisch alleen te tonen aan gebruikers binnen de hogere inkomensklassen, is er sprake van minder ‘waste’ en zijn de advertenties ineens een stuk effectiever.

Waar vind je ‘Gezinsinkomen’?
Als je inlogt in Google Ads vind je ‘Gezinsinkomen’ bij ‘Demografie’, direct naast ‘Leeftijd’ en ‘Geslacht’. Kijk daar of je kansen ziet om te optimaliseren op gezinsinkomen. Zijn er inkomensgroepen waarbij jouw producten of diensten beter scoren, pas de biedingen dan aan zodat je hier nog beter op kunt inspelen.

2. Targeting op aangepaste intentiedoelgroepen (Custom intent)

Aangepaste intentiedoelgroepen is de volgende AdWords feature. Met deze nieuwe feature kun je doelgroepen opbouwen waarbij gebruikers, meer dan gemiddeld, de intentie hebben producten of diensten die je aanbiedt aan te schaffen.
Er zijn twee manieren waarop je deze aangepaste intentiedoelgroepen kunt opzetten:
1. De aangepaste doelgroep via machine learning laten samenstellen
2. Zelf de aangepaste intentiedoelgroep samenstellen

Bij de machine learning-methode stelt Google een aangepaste intentiedoelgroep voor je samen. Google gebruikt daarvoor data van de AdWords campagnes, de website en het YouTube kanaal. Op basis van deze data genereert Google nieuwe, gekwalificeerde Display-doelgroepen. Zelf hoef je dus bijna niets te doen.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om de aangepaste intentiedoelgroep zelf samen te stellen. Door marktonderzoek te doen, kun je zelf een combinatie maken van topzoekwoorden en belangrijke URL’s voor de diensten of producten waarvoor jij adverteert. De doelgroepen die je dan opbouwt, worden zo nog een stukje specifieker en relevanter dan wanneer je Google dit laat kiezen. Misschien heb jij hier ook al ervaring mee opgedaan? Laat het dan vooral weten onder dit artikel.

Waar vind je de aangepaste intentiedoelgroepen?
Log in bij Google Ads en kijk bij ‘Doelgroepen’. Daar zie je nu niet alleen de mogelijkheid voor ‘Affiniteit’ en ‘Remarketing’, maar ook het onderdeel ‘Intentie’.

3. Targeting op levensgebeurtenissen (Life event targeting)

Targeting op levensgebeurtenissen maakt het mogelijk om gebruikers te targeten rondom belangrijke life events. Life event targeting is momenteel helaas alleen nog beschikbaar voor Gmail- en videocampagnes. Beschik je dus over een Gmail- of videocampagne, dan kan deze feature het verschil maken!
Levensgebeurtenissen waarop je momenteel kan targeten zijn: afstuderen (bijna afgestudeerd of pas afgestudeerd), trouwen (bijna getrouwd of pas getrouwd) en verhuizen (bijna verhuizen of pas verhuisd).

Met de targetingmethode kun je gebruikers targeten vóór of na de gebeurtenis. Verhuur je bijvoorbeeld trouwauto’s, dan kun je gebruikers targeten die geïnteresseerd zijn in alles wat met trouwen te maken heeft. Of denk aan een verhuisbedrijf dat uitstekend kan targeten op mensen die veelvuldig zoeken naar zaken die met verhuizen te maken hebben.

Waar vind je Levensgebeurtenissen in AdWords?
Ga naar Google Ads bijvoorbeeld naar je videocampagne, dan vind je ‘Levensgebeurtenissen’ bij ‘Videotargeting’. De targetingmethode op ‘Levensgebeurtenissen’ vind je vervolgens bij ‘Interesses’. Hier kies je de levensgebeurtenis waarop je de campagne wil targeten zoals ‘Trouwen’.

4. Promotie-extensies

Eind 2017 lanceerde Google AdWords al deze nieuwe AdWords feature. Met promotie extensies kun je eenvoudig tijdelijke promoties en aanbiedingen aankondigen als extensie in je advertentie. Voor adverteerders die regelmatig items willen promoten, is deze extensie een zegen.
Het maken van specifieke advertenties voor Moederdag, Valentijn of Kerstmis is nu niet meer nodig. Ook hoef je niet meer naar andere creatieve oplossingen te zoeken, zoals het verwerken van korte promotietekstjes in sitelinks of het gebruik van de countdownfunctie. Met de komst van de promotie-extensie kun je sneller en gemakkelijker tijdelijke promoties aankondigen. Doordat je begin- en einddata kunt invoeren, is de extensie ook makkelijker te beheren.

Hoe wordt de promotie extensie weergegeven?
Promotie extensies worden, net zoals andere extensies, weergegeven als een extra regel onder je advertentie. De promotie extensie wordt weergegeven met een tag-icoon in de advertentie.

De extensie wordt weergegeven in het Zoeknetwerk voor alle apparaten (mobiel, tablet en desktop). Door het getoonde icoon en de extra regels tekst vallen advertenties die gebruikmaken van de promotie-extensie behoorlijk op in de SERP’s.
In het algemeen geldt dat het gebruik van extensies zorgt voor een hogere CTR. Maar misschien heb jij hier ook al ervaring mee opgedaan? Laat het dan vooral weten in de reacties onder het artikel.

Hoe voeg je een promotie-extensie toe?
Als je inlogt in Google Ads vind je de promotie extensie bij alle andere advertentie-extensies.
Bij het toevoegen van een promotie extensie volg je een aantal stappen:
1. Kies de gelegenheid (optioneel). Denk dan aan Black Friday, Kerstmis of Pasen.
2. Kies uit de verschillende promotie-typen (verplicht). Geef een geldkorting, percentagekorting, korting tot een bedrag of korting tot een percentage.
3. Kies de promotiedetails (optioneel). Het is nu onder andere mogelijk om gebruik te maken van promotie/kortingscode.
4. Kies de juiste taal en valuta (verplicht).
5. Beschrijf de promotie en geef de URL aan van de betreffende actiepagina.

Direct de nieuwe AdWords features toepassen?

Je kunt vast niet wachten om één of al deze AdWords features toe te passen in jouw AdWords account(s). Heb je vragen of kom je er niet uit? Laat het me dan weten via een reactie hieronder en ik help je graag verder! Of neem direct contact op met Buro Foss.