Als webbouwers zeggen we regelmatig – en uiteraard met veel plezier – dat je website de kern is van je marketingstrategie. Daarmee willen we niet zozeer zeggen dat niets belangrijker dan je website (laten we niet overdrijven), maar simpelweg dat vrijwel al je marketingactiviteiten zullen verwijzen naar je website. Vanuit je social media-posts, je advertenties en zelfs op je visitekaartje verwijs je mensen door naar je website. Dat is waar leads klanten worden.

Wat is een landingspagina? 

Veel bezoekers van je website zullen komen binnen op je homepage. Dankzij de zoekmachines zijn ook bijvoorbeeld de diensten- en tarievenpagina’s belangrijke binnenkomers. En dan is er nog dat ene blog dat het – een beetje per ongeluk – vrij goed doet.

Als je adverteert in bijvoorbeeld Google, Facebook of LinkedIn kun je uiteraard zelf bepalen op welke plek in je website klikkers binnenkomen. Dat kan gewoon je homepage zijn, maar in veel gevallen wil je daar een aparte pagina voor maken: zo’n pagina noemen we een landingspagina.

Ook voor SEO-pagina’s

Overigens kun je landingspagina’s ook inzetten voor je SEO: door voor diverse belangrijke zoekwoordcombinaties goede, relevante pagina’s aan te maken, kun je meer organisch verkeer trekken. In dit blog focussen we ons op landingspagina’s voor advertenties, maar de tips hieronder kun je zeker ook gebruiken voor je SEO-pagina’s.

Landingspagina’s die converteren

Hoe zorg je nou dat zo’n landingspagina doet wat-ie moet doen: converteren? Hoe zorg je dat je websitebezoekers klanten worden – of op z’n minst warme leads die je direct kunt benaderen met bijvoorbeeld e-mailmarketing of directe salesactiviteiten.

In dit blog delen we 13 concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt.

13 tips voor converterende landingspagina’s

1. Zorg voor een goede match tussen je advertentie en je landingspagina: tekstueel én qua design. Gebruik indien mogelijk dezelfde kleuren en lettertypes. Gebruik dezelfde beelden. En herhaal bijvoorbeeld je pay-off. In je advertentie deed je iets goed, getuige de klik: houd die beleving vast.

2. Kom meteen to the point: je bezoekers moeten meteen – als in: binnen een paar honderd milliseconden – kunnen zien wat je te bieden hebt. Je pay-off en je openingsbeeld moeten dus direct tot de verbeelding spreken: vertel én laat zien wat je te bieden hebt.

3. Bied genoeg conversiemogelijkheden (maar niet te veel). Ook je call-to-action moet direct in beeld zijn, mensen zijn nu eenmaal dol op klikken: meld je nu aan, probeer gratis, bestel nu, enzovoort.

4. Overspeel je hand niet. Verkoop je iets eenvoudigs en betaalbaars, natuurlijk kun je dan meteen om een sale vragen op een landingspagina. Is je product duurder of complexer: kies dan een softere call-to-action, denk aan een gratis proefperiode, een gratis webinar of een flinke korting.

5. Zorg dat je echt iets te bieden hebt. Een gratis whitepaper als call-to-action met informatie die iedereen ook zelf wel kan googlen, is tegenwoordig geen mailadres meer waard.

6. Veel of weinig tekst op je landingspagina? Daar is veel discussie over in marketingland. Het genuanceerde antwoord luidt: dat hangt af van je product of dienst. Heb je een eenvoudig product (of dienst) dat iedereen wel begrijpt, houd het dan kort. Zo niet, dan mag je uitweiden. Begin algemeen en ga stap voor stap meer de diepte in.

7. Vraag niet meer gegevens dan je nodig hebt. Vaak zul je leads vragen een formulier in te vullen, daarvoor geldt: hoe korter, hoe beter. Met elk veld dat je toevoegt, daalt je conversie een beetje. Bied je een e-book aan, dan heb je echt niet meer nodig dan een voornaam en een mailadres. Uitzondering: als je teveel ‘troep’ binnenkrijgt, kunnen wat extra velden juist een mooie manier zijn om het kaf van het koren te scheiden.

8. Laat zien dat je betrouwbaar bent. Laat (bij voorkeur echte) reviews van klanten zien op je landingspagina. Is er een keurmerk of een logo van een branchevereniging dat je kunt vermelden? Doen! Maar vergeet ook de contactmogelijkheden niet. Een website zonder telefoonnummer wekt weinig vertrouwen (je hoeft heus niet de hele dag bereikbaar te zijn, als er maar een nummer staat) – dat zelfde geldt voor een e-mailadres.

9. Sommige mensen lezen niet! Die bezoekers moet je daarom zien te bereiken met de beelden op je landingspagina.
a. Laat zien wat je te bieden. Verkoop je een fysiek product? Laat het zien met productbeelden.
b. Vergeet de mensen niet. Denk aan mensen die je product gebruiken (en daar blij van worden). Of als je een dienst aanbiedt: leuke, lachende mensen (want die zijn zo blij dankzij jou).
c. Voorkom ‘stocky’ foto’s. Ook als je stockbeeld gebruikt: er zitten miljoenen foto’s in elk stockfoto-platform, ze hebben echt niet allemaal de uitstraling van een tandpastareclame.
d. Kun je eigen fotografie gebruiken? Doen! Tenminste, als het kwalitatief oké is. Twijfel je? Kies dan een goede stockfoto voor je advertentie en de openingsfoto en gebruiken je eigen beelden verderop in de landingspagina.

10. Als het even kan: gebruik video! Dat geeft je landingspagina niet alleen een professionele uitstraling (zie punt 8), maar biedt bezoekers die niet graag lezen (zie punt 9) de kans om jouw verhaal op een andere manier te horen (en zien).

11. Houd het design simpel. Ben je dol op drukke, kleurige designs en zoveel mogelijk bewegende dingen? Houd je een beetje in. Het gaat om je boodschap: die vertel je in de tekst en laat je zien met de beelden op je landingspagina. Een druk design leidt alleen maar af.

12. Overweeg om de navigatie te verbergen. Mensen zijn dol op klikken, ze zijn op jouw landingspagina letterlijk op zoek naar een button of link om op te klikken. Door de navigatie te verbergen, zorg je dat de call-to-action de enige klik-optie wordt.

13. Testen, testen, testen. Heb je een landingspagina gemaakt, waar je tevreden mee bent? Houd de resultaten in het begin dan goed in de gaten. Zie je kansen voor verbetering? Test ze een voor een (want als je meerdere aanpassingen tegelijk doet, weet je niet welke voor een eventuele verbetering heeft gezorgd). Laat je landingspagina eens testen via een five second test, bijvoorbeeld via een tool als Usability Hub. De five seconds test is een user test waarbij een scherm vijf seconden wordt laten zien. Het zijn vijf seconden omdat dit lang genoeg is om de hoofdboodschap aan de doelgroep over te brengen. Tenminste, bij een goed design. In het volgende blog schrijven we daar meer over!

Dit blog werd geschreven door Jeroen van Putten. Jeroen is onze social advertising specialist en mede-oprichter van Nowweb.nl. Bij Nowweb.nl kun je een complete, professionele website laten maken voor een vast maandbedrag.