Omdat een gezonde conversie ratio essentieel is voor een goede online business, in dit blog 5 manieren waarop UX conversie ratio’s kan beïnvloeden.

Eerst even een stapje terug, want UX wat houdt dat nu precies in? Wat een UX designer precies doet en wat het verschil is met een ‘gewone’ websiteontwerper, is niet altijd duidelijk.

UX staat voor User Experience, ofwel ‘gebruikerservaring’. Een gebruiker is een persoon die gebruik maakt van jouw product, dienst, service, website, webshop of applicatie. Tijdens dit gebruik ontstaat bij deze persoon een positieve, negatieve of neutrale ervaring. Een UX designer is gespecialiseerd in het ontwerpen van waardevolle gebruikerservaringen. Onderzoek speelt daarbij een grote rol, want alleen door in de huid te kruipen van gebruikers kunnen duurzame verbeteringen worden gerealiseerd.

5 manieren waarop UX conversie ratio’s kan beïnvloeden:

1. Video op Landingspagina’s

Meerdere onderzoeken laten zien dat het gebruik van video op landingspagina’s de conversie ratio kan verhogen. Hoe werkt dit dan? Heel vaak vind je op landingspagina’s van producten alleen maar tekst. Vaak heel veel tekst met allerlei specificaties van het product. Dit komt omdat deze pagina’s natuurlijk ook verkooppagina’s zijn. Juist hier moet een bezoeker overtuigd worden om een aankoop te doen. Wie heeft tegenwoordig nog de tijd om dit allemaal te lezen en te vergelijken met andere producten?

Steeds vaker laat juist het gebruik van video zien dat het bezoekers positief beïnvloed. Door de USP’s van een product of dienst juist in een video te vertellen, val je op en bied je klanten een andere ervaring. Uiteraard bepaald de kwaliteit van de video in hoeverre de impact positief is. Denk alleen even aan het voorbeeld Coolblue. Coolblue was een van de eerste in Nederland die actief gebruik gingen maken van productvideo’s. En met succes!

2. Call to action button

Waar op een pagina de call to action buttons worden geplaatst heeft effect op de User Experience van bezoekers. Onderzoek toont aan dat content dat boven de vouw geplaatst wordt door 84% van de bezoekers niet meer wordt gezien. Belangrijke content zoals de Call to action button wil je dan ook boven de vouw geplaatst hebben. Het klinkt simpel maar het gaat door allerlei begeleidende content die ook een plaatsje moet krijgen op de pagina toch nog vaak mis.

3. Snelheid van de website

Een studie uit 2017 toonde al aan dat 40% van de bezoekers in het algemeen niet langer dan 3 seconden willen wachten voordat een pagina geladen is. Duurt het langer dan is een bezoeker dus weg. Op mobiel is het percentage dat gemiddeld vertrekt bij een laadduur langer dan 3 seconden zelfs 54%. Dus meer dan de helft van de bezoekers is vertrokken. Drie seconden is dus de max. Hieronder vind je een aantal tools waarmee je de laadtijd kan testen voor je website op computers en op mobiel:

4. Leesbaarheid van de website

Vaak ondergewaardeerd in User Experience onderzoek is de leesbaarheid van een website. Oftewel het gemak dat tekst te lezen is door bezoekers.

  • Worden er lange zinnen gebruikt of korte duidelijke zinnen met opsommingen waar mogelijk?
  • Is het lettertype groot genoeg?
  • Kan een bezoekers de pagina snel scannen?

5. Free shipping

Gratis verzending kan veel doen voor je e-commerce ratio. Uiteraard moet dit natuurlijk wel allemaal kunnen. Maar testen met kortingen op je verzending heeft vaak grote impact op het aantal orders. Met een A/ B test zou je zelfs kunnen testen wat een aanpassing in verzending kan betekenen. Door gebruik te maken van een tool als Convert kun je eenvoudig A/B tests opzetten waarbij je 2 pagina’s naast elkaar kan testen. Bij een A/ B test kun je bijvoorbeeld 30% van de bezoekers de pagina laat zien met als USP gratis verzending. De andere 70% ziet de pagina waarin je nog wel verzendkosten vraagt. Hoeveel effect heeft dit? Test een langere periode zodat je zeker weet dat dit een aanpassing is dat jouw online business verder laat groeien.

Aan de slag met UX

Zoek je naar manieren om je conversie ratio te verbeteren en heb je bovenstaande manieren al toegepast? Denk ook eens aan een simpel veldonderzoek waarbij je mensen die niet bekend zijn met jouw website of shop een bestelling of aanvraag laat doen. En? Zie je dat ze makkelijk kunnen converteren of lopen ze ergens tegenaan? Vergeet niet dat jij als website of webshop eigenaar de webshop op je duimpje kent. Het gevaar is dat bepaalde drempels niet (meer) ziet.

Ook geeft een tool als Hotjar veel inzicht over de bezoekers aan jouw website of webshop. Gebruik je dit nog niet? Maak dan snel een account aan. Met de tool Convert kun je heel eenvoudig en snel A/ B tests opzetten. Hiervoor heb je geen website bouwer nodig. Pas als een A/ B test tot een duidelijk inzicht leidt, zet je een website bouwer aan het werk met jouw inzichten uit de test. Ideaal dus. Heb je hulp nodig met User Experience? Neem dan contact met ons. Wij kunnen je verder helpen door gebruik te maken van een tool als Hotjar of Convert.